Seks råd til at passe på dit diabeteshjerte

Før bedst mulig kontrol af dit blodsukker

Forskning har vist, at et velreguleret blodsukker er én af de vigtigste faktorer, hvis du vil reducere risikoen for skader i blodkarrene.1 Omhyggelig overvågning af blodtryk og fedt i blodet er ligeledes en vigtig faktor til forebyggelse af hjerte-karsygdomme.

Den bedste måde at reducere sin risiko for hjerte-karsygdomme er derfor regelmæssig kontrol af blodsukker, blodtryk og fedt i blodet kombineret med et rygestop.
 

Spis en varieret kost2

En sund, god kost hjælper til med at stabilisere blodsukkeret, forbedrer stofskiftet og nedsætter risikoen for hjerte-karsygdomme ved at påvirke din vægt, dit fedt og kolesterol, blodtryk og blodsukker i positiv retning.

 

Forsøg at spise:

  • Grøntsager og frugt
  • Fuldkornsbrød, -pasta og -ris
  • Fisk, kød, æg og andre ikke-mejeribaserede proteiner
  • Mindre rødt kød og mere fisk
  • Visse mejeriprodukter som fx mælk og ost
     

Prøv at undgå:

  • Fødevarer med meget salt, da det kan øge blodtrykket
  • Mad og drikke med tilsat sukker
  • Store mængder af mættede fedtstoffer (findes som regel i animalske produkter)
  • Transfedtsyrer (findes i friteret/stegt mad og søde sager)

Vær fysisk aktiv

Udover en varieret kost er det godt med motion for at kunne bibeholde en sund kropsvægt. Regelmæssig fysisk aktivitet forbedrer derudover:

  • Dit blodtryk
  • Dit kolesteroltal
  • Dit blodsukker

Stop med at ryge2

At stoppe med at ryge er en vigtig parameter for at mindske risikoen for at blive ramt af hjertekarsygdomme.

Der findes mange måder at stoppe på og mange metoder, der kan hjælpe dig. Tal med din læge og find en løsning, der passer bedst til dig.

Følg den type 2-diabetesbehandling,
din læge har anvist

Hvis du tager et lægemiddel som hjælp til at kontrollere dit blodsukker, er det vigtigt, at du følger lægens anvisninger.

Type 2-diabetes er en progressiv sygdom, hvilket betyder, at man efter noget tid med kost- og motionsomlægning skal supplere med enten tabletter, GLP-1-behandling eller insulin.3

At have et stabilt blodsukkerniveau giver dig fordele på længere sigt: lavere risiko for følgesygdomme!3

Gå til regelmæssig kontrol

At kontrollere dine blodsukkerniveauer er den bedste måde at kontrollere din type 2- diabetes på. Det er dermed også den bedste måde, du kan mindske risikoen for at udvikle hjerte-karsygdomme.

Derfor er det også vigtigt, at du regelmæssigt får kontrolleret dit blodtryk og kolesterolniveau hos en fagperson – f.eks din læge.

Referencer

  1. Rawshani et al. N Engl J Med. 2018 Aug 16;379(7):633-644
  2. https://diabetes.dk/diabetes-2/forebyg-med-sunde-vaner/hvad-kan-du-selv-goere-for-at-forebygge.aspx
  3. Davies MJ, et al. Diabetologia. 2018 Dec;61(12):2461-2498.


Opdateret: 10. december 2018 (DK/CD/1118/1206)