Tal om tallene

Mere end 8 ud af 10 personer med type 2-diabetes har enten ikke fået eller ved ikke, om de har et behandlingsmål for deres langtidsblodsukker. Det viser en undersøgelse fra Diabetesforeningen. Og mange kender heller ikke deres eget blodtryk, LDL-kolesteroltal (det ’lede’ kolesterol) og egen vægt.

Det er ellers vigtige tal, der har stor betydning for din diabeteskontrol og ofte er grundlaget for en god behandling. For hvis ikke du kender dine behandlingsmål, så er det svært at nå dem. Derfor er det vigtigt, at du taler med din behandler om tallene.

 

Hvilke tal er vigtige?

Der er mange tal at holde styr på, når man har diabetes. Men der er især fire tal, som du bør kende, fordi de har stor betydning for kontrollen med type 2-diabetes og din behandling – nemlig tallene for langtidsblodsukker, blodtryk, LDL-kolesterol og vægt. Dem skal du have oplyst af din læge. Og sammen skal I sætte mål for din behandling og finde ud af, hvordan du bedst kan nå dem.

Har du type 2-diabetes?

Få hjælp til at tale om tallene. Det kan være svært at huske, hvad man skal spørge om, når man sidder over for sin behandler. Derfor har vi lavet en folder, der bl.a. indeholder gode råd, som kan hjælpe dig med at få svar på vigtige spørgsmål hos lægen. I folderen er der også plads til egne noter om dine behandlingsmål. 

Her er tallene, du skal holde øje med

Langtidsblodsukker (HbA1c)

Dit gennemsnitlige blodsukkerniveau bør måles to til fire gange om året. For mange vil målet være at have et langstidsblodsukker under 48 mmol/mol. Afhængig af din behandling og dit sygdomsbillede kan din behandler i visse tilfælde fastsætte et højere behandlingsmål.

Blodtryk

Trykket i dine pulsårer bør måles ved hver konsultation hos din behandler. For de fleste med type 2-diabetes vil målet være et blodtryk på maks 130/80 mmHg.

LDL-kolesterol

Det dårlige eller lede kolesterol (LCD) øger risikoen for hjertekarsygdomme og bør måles mindst en gang årligt. For de fleste er målet at ligge under 2,6 mmol/l. Har du hjertekarsygdom er målet under 1,8 mmol/l.

Vægt

Har du et Body Mass Index (BMI) på over 25, er du overvægtig, og det anbefales, at du taber mindst 5 % af din kropsvægt. Du udregner dit BMI ved at dividere din vægt i kilo med din højde gange højde i meter. BMI = vægt (kg) / højde x højde (meter). Normalvægtige har et BMI på mellem 18,5 og 25. Er BMI over 30, er man svært overvægtig. 

Vidste du, at: 
  • Har du type 2-diabetes og er svært overvægtig, kan et vægttab hjælpe dig til en bedre livskvalitet, forbedre din diabetestal og potentielt mindske dit behov for medicin.1
  • Hvis du når dit behandlingsmål og taber dig, minimerer du din risiko for senfølger.2
  • Din risiko for at udvikle en hjertekarsygdom falder, hvis du sænker dit LDL-kolesterol.

Referencer

1. Davies et al., JAMA 2015
2. Rawshani et al., NEJM, 2018